چگونه استراتژی کسب و کار خود را تعیین کنیم؟
تعیین یک استراتژی کسب و کار خوب در سه بخش انجام میشود:
۱) درک موقعیت استراتژیک فعلی شما به عنوان یک سازمان
۲) تصمیم گیری برای جایی که میخواهید در آینده باشید
۳) تعیین اینکه چگونه به آنجا خواهید رسید.
در این مقاله قصد داریم در ۴ مرحله توضیح دهیم که چگونه میتوان یک استراتژی کسب و کار تعیین کرد و به بهترین نحو آن را عملی کرد.
چگونه یک استراتژی کسب و کار تعیین کنیم؟
مرحله ۱: تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید.
بهترین راه برای درک وضعیت فعلی سازمان، انجام تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها) است. تجزیه و تحلیل SWOT بینشهای گستردهای را در مورد شرکت شما از دیدگاههای مختلف ارائه میدهد. نه تنها نشان میدهد که کارها کجا خوب پیش میروند و کجا میتوانید بهبود پیدا کنید، بلکه از شما میخواهد که محیط خارج از شرکت را نیز ارزیابی کنید و تهدیدها و فرصتها را به حداقل رسانده یا از آنها در آینده استفاده کنید.
برای به دست آوردن این بینش، باید اطلاعات را از کارمندان، سهامداران خارجی و حتی مشتریان خود (در صورت لزوم) جمع آوری کنید.
زمانی که تمام این اطلاعات را جمع آوری کردید، آن را مطالعه کنید. نقاط به ظاهر مهم، مواردی که باید دنبال شوند و روندها را شناسایی کنید. همچنین به دنبال اتصال بین آنها باشید. به عنوان مثال، برخی از نقاط قوت شما ممکن است از فرصتهای شناسایی شده حمایت کنند و یا از بین بردن برخی نقاط ضعفها ممکن است فرصتهای بیشتری را ایجاد کند.
مرحله ۲: هدف، چشمانداز و ارزشهای خود را روشن کنید.
در مرحله بعد، میتوانید در مورد اینکه میخواهید شرکت به کجا برود، فکر کنید. این امر باید در چشمانداز سازمان شما منعکس شود. هدف شما بیان میکند که چرا سازمان وجود دارد و ارزش محصول یا خدماتی که ارائه میدهد چیست. چشمانداز با بیان نتایجی که انتظار دارید در آینده نزدیک به آن دست یابید، جهتی را که سازمان شما به آن سمت هدایت میشود، روشن میکند.
عنصر دیگری که باید در نظر بگیرید، ارزشهای اصلی شما است. این ارزشها باورها و عملکردهای اساسی سازمان شما را تعریف میکنند.
همه این عناصر بخشهای اساسی ساختار سازمانی شما هستند و محور اصلی استراتژی شما را تشکیل میدهند. اینکه در چه چیزی خوب هستید و نقاط ضعف شما. دانستن این اطلاعات به شما کمک میکند تا اهداف واقع بینانه را تدوین کنید و برنامهای را ایجاد کنید که سازمان به طور منطقی آماده اجرای آن باشد. بدون این بینش، ممکن است شما یک استراتژی کسب و کار را توسعه دهید که کاملاً خارج از دسترس شما است.
بیانیه OAS
• هدف سازمان یا دلیل وجود خود را روشن کنید.
• مزیت خود را تعیین کنید، اینکه چگونه کارها را متفاوت، بهتر یا کارآمدتر از رقبا انجام میدهید.
• محدوده را روشن کنید – کاری که برای رسیدن به هدف خود انجام میدهید (و انجام نمیدهید).
مرحله ۳: یک چارچوب مدیریت استراتژی را انتخاب کنید.
قبل از شروع نوشتن بهترین استراتژی کسب و کار، باید یک چارچوب مدیریت استراتژی را انتخاب کنید. یک چارچوب استراتژی، ساختاری را به برنامه شما میآورد و پروژهها و ابتکارات شما را با نتایجی که امیدوارید به دست آورید مرتبط میکند. این چارچوب به عنوان یک پشتیبان در فعالیتهای روزانه سازمان شما عمل میکند و اولویتهای شما را برای همه افراد درگیر روشن میکند.
مرحله ۴: برنامه خود را با اقدامات و اهداف SMART توسعه دهید.
اکنون که میدانید به کجا میخواهید بروید، چه کارهایی میتوانید انجام دهید که شما را به آن نقطه برساند؟ شما باید اهدافی را ایجاد کنید که اهداف سازمانی سطح بالا هستند. برای انجام این کار، بر آنچه سازمان شما در تلاش است تا به صورت استراتژیک به انجام برساند تمرکز کنید. یک مثال بسیار کلی از یک هدف، «تبدیل شدن به یک برند بین المللی شناخته شده» است.
با استفاده از مثال بالا، به این سوال پاسخ دهید، «آیا در حال تبدیل شدن به یک برند بین المللی شناخته شده هستم؟ چگونه؟» برای هر هدف یک تا دو معیار ایجاد کنید.
نکته: از چارچوب SMART برای ایجاد اهداف استفاده کنید.
SMART مخفف عبارات انگلیسی: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع است. این روش شما را در ایجاد اهداف واضح و دست یافتنی راهنمایی میکند. هر هدفی که ایجاد میکنید باید شرایط زیر را دارا باشد:
خاص: اهداف باید به خوبی تعریف شده باشند و به صراحت بیان کنند که چه کسی، چه چیزی، چه زمان، کجا و چرا.
قابل اندازه گیری: اهداف باید کمی و عدد محور باشند.
دست یافتنی: اهداف باید با توجه به قابلیتها و منابع سازمان شما قابل اجرا باشند.
واقع بینانه: با توجه به محیط خارجی و مرحله فعلی رشد شرکت، اهداف باید واقع بینانه باشند.
به موقع: اهداف باید تاریخ پایان داشته باشند و در صورت لزوم، تاریخ تکمیل مراحل مختلف را داشته باشند.
نتیجه گیری
توسعه استراتژی کسب و کار تنها مقدمهای برای کار سختی است که برای اجرای آن به کار میرود. اما با آمادهسازی و ابزارهای مناسب، شانس بسیار خوبی دارید که آنچه در نظر گرفته است را به انجام برسانید. یادگیری نحوه نوشتن استراتژی کسب و کار خود تنها بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک است. هنگامی که طرح خود را ایجاد کردید، میتوانید خودتان را برای اجرای موفقیتآمیز آن آماده کنید.