اهمیت مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط
اشتباه است اگر تصور کنیم فرآیندها و امور مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط نسبت به کسبوکارهای بزرگ پیچیدگی چندانی ندارند. در واقع شما نمیتوانید بدون برنامهریزی در این زمینه به موفقیت مالی و سودآوری مناسب برسید. کافی است بدانیم سالانه صدها هزار کسبوکار تاسیس میشوند که فقط نیمی از آنها تا حدود 5 سال دوام میآورند. یکی از نقاط ضعف این کسبوکارها نیز بیتوجهی به اصول و راهکارهای مدیریت مالی است. این درحالی است که مدیران این کسبوکارها میتوانند با استفاده از راهکارهای مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط به گردش مالی و درآمد مناسب برسند.
مهمترین راهکارهای مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط
کسب و کارهای کوچک و متوسط برای دستیابی به سودآوری مناسب در هر سال باید از استراتژیها و راهکارهایی استفاده کنند که به آنها در رسیدن به این هدف کمک میکنند. این راهکارها همچنین باید در درون یک استراتژی مالی موثر یکپارچه شوند و تا شما بتوانید حرکت سرمایهها در درون اجزای زنجیره تامین را رصد کنید. در ادامه برخی از مهمترین راهکارهای مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط را با هم مرور میکنیم.
یک طرح تجاری مالی داشته باشید
بیزینس پلن معمولا شامل فرآیندهای کسبوکار و امور مالی میشود اما بیزینس پلن مالی کاملا بر امور مالی تمرکز دارد. این برنامه تجاری شامل مواردی مانند: برنامهریزی برای امور حسابداری، بودجهبندی، ایجاد آمادگی برای امور مالیاتی، پیشبینی مالی برای آینده و مدیریت ریسکهای مالی میشود. بنابراین تفاوتی ندارد که مقیاس کسبوکار شما چقدر است؛ شما باید حتما صورتهای مالی را ایجاد و بایگانی کنید و هرازگاهی آنها را بههمراه سوابق حسابداری بررسی کنید. ایجاد سوابق مالی منظم همچنین راهکارهای برای پیشگیری از بروز اشتباهات رایج در زمینه مالیات میشود.
استفاده از روش بودجهریزی عملیاتی
بودجهریزی عملیاتی یا بودجه برنامهای، امکان بررسی دقیق برنامهها و فرآیندهای کسبوکار را از دیدگاه هزینه و سود ایجاد میکند و یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط است. برای مثال وقتی قرار است یک محصول جدید را تولید یا عرضه کنید، پیش از اجرای این تصمیم میتوانید سطج درآمد مورد انتظار از این برنامه را تعیین کنید و علاوهبرآن هزینههای احتمالی و حتی هزینههای غیر ضروری را شناسایی کنید. این نوع از بودجهریزی به شما نشان میدهد که آیا اجرای برنامه مورد نظر سودآور خواهد بود یا خیر.
سادهسازی فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان
فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان بهخودی خود فرآیندی پیچیده با مراحل و تبصرههای متعدد است. بنابراین اگر حسابداری شما در این زمینه بهطور اصولی و برنامهریزیشده و منظم پیش نرود، میتواند هزینههای بیشتری برای کسبوکار شما ایجاد کند. با ایجاد نظم و دقت بالا و سادهسازی این فرآیند میتوانید در زمان و هزینه صرفهجویی کنید.
برخی راهکارهای مفید در این زمینه عبارتند از:
• بررسی دورهای سیاست حقوق و دستمزد کارکنان
• استفاده از پلتفرمهای حسابداری حقوق و دستمزد آنلاین و ابری
• رصد مداوم فعالیت کارکنان
بررسی راهکارهای دریافت وام برای کسب و کارهای کوچک و متوسط
بهطور معمول وقتی صحبت از وام گرفتن پیش میآید، صاحبان کسبوکار از افتادن در دام بدهی و اقساط سنگین میترسند. با این حال باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اخذ وام یکی از بهترین راهکارها برای راهاندازی یک کسبوکار و یا برای توسعه کسبوکارهای کوچک تا متوسط است. از انواع وامها در این زمینه میتوان به این موارد اشاره کرد:
• وام مشاغل خانگی
• وام خود اشتغالی
• وام کارآفرینی
• وام کسبوکارهای نوپا
• وام کسبوکار با مدرک فنیوحرفهای
جداسازی امور مالی شخصی و کسبوکار
یکی از راهکارهای ضروری و موثر برای مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط جداسازی امور مالی تجاری و شخصی است؛ متاسفانه هنوز هم اکثر مشاغل گرفتار مشکلاتی در این زمینه هستند. چنانکه وقتی مدیر کسبوکار با چالشهای شخصی روبهرو میشود، کل کسبوکار او نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. درحالیکه با ایجاد یک سیستم مالی دقیق و مجزا از امور مالی فردی شخصی، دیگر چنین مشکلی پیش نمیآید. در مقابل این کسبوکار شما است که با تضمین درآمد پایدار و سودآوری مناسب، پشتیبان شما در مدیریت امور مالی شخصی میشود.
مدیریت موجودی؛ یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت مالی کسب و کارها
مدیریت مالی موثر و درک شرایط گردش مالی، بدون مدیریت موجودی ممکن نیست. زیرا سرمایههای شرکت شما فقط سرمایه نقدی موجود در حسابهای بانکی نیستند. برای مدیریت موجودی باید اطلاعات لازم را در زمینههایی مانند میزان فروش، میزان موجودی فعلی، سوابق انبار و … را در اختیار داشته باشید. سپس میتوانید از این اطلاعات برای برنامهریزی هزینهها و مدیریت مالی بهتر استفاده کنید.
استفاده از نرمافزار مدیریت مالی
در گذشته نرمافزارهای یکپارچه مدیریت مالی فقط برای کسبوکارهای بزرگ و نهایتا برخی از کسبوکارهای متوسط مفید و بهصرفه بودند. اما امروزه دهها نرمافزار کاربردی برای کسب و کارهای متوسط و کوچک طراحی و عرضه شدهاند. این نرمافزارهای هزینه بالایی ندارند و از سوی دیگر از قابلیت شخصیسازی براساس مقیاس کسبوکار و فرآیندهای کسبوکار برخوردار هستند. حتی نرمافزارهایی نیز وجود دارند که کاملا برای یک نوع یا صنف کسبوکار خاص شخصیسازی شدهاند. مانند:
• نرمافزار حسابداری طلافروشی
• نرمافزار حسابداری لوازمالتحریر
• نرمافزار حسابداری فروشگاهی
• نرمافزار حسابداری رستوران
• نرمافزار حسابداری کسبوکارهای تولیدی
این نرمافزار دارای امکانات و ابزارهای متعددی هستند که به شما در خودکارسازی امور حسابداری و مالی کسبوکار کمک میکنند. میزان و تنوع این امکانات به نوع، هزینه و مقیاس این نرمافزارها بستگی دارد. برخی از امکانات این گونه از نرمافزارها را با هم مرور میکنیم:
• ثبت سند حسابداری دستی
• گزارشات موجودی کالا
• دفاتر روزنامه کل و معین و تفضیل
• مرتب سازی و تجمیع اسناد
• عملیات دریافت و پرداخت
• یادآوری چکها و فاکتورها
سودآوری بیشتر با استفاده از راهکارهای مدیریت مالی کسب و کار
مدیریت مالی یکی از اموری است که شما حتی پیش از راهاندازی کسبوکار باید اصطلاحات و تکنیکهای آن را بیاموزید و برای آن برنامهریزی کنید. اما هرگز برای شروع این کار دیر نیست. شما میتوانید با کمی مطالعه در این زمینه، جذب حسابداران مجرب و استفاده از راهکارهای مدیریت مالی متناسب با مقیاس کسبوکار خود، هم از هزینههای غیر ضروری و پنهان پیشگیری کنید و هم شرایط را برای توسعه کسبوکار خود و سودآوری بیشتر فراهم کنید.
از اینجا میتوانید با آرشیو مقلات مراجعه کنید